Tanıtım

 
Tarihçe

Gazi Üniversitesi Çocuk Koruma Araştırma ve Uygulama Merkezi bilimsel çalışmaların geliştirilmesine uygun ortam oluşturulması, çocuk istismarına yönelik ülke politikalarının, yasal mevzuat düzenlemelerinin oluşturulmasında söz sahibi olabilmek, çocuk hakları savunuculuğunun daha etkin ve sürdürülebilir nitelikte yapılabilmesi amacı ile 19.03.2006 tarih ve 26113 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan Yönetmelik ile kurulmuştur.

Merkezimiz,  çocuk ihmal ve istismarını önleyici, çocukları ihmal ve istismardan koruyucu çalışmalar,  ihmal ve istismara uğramış çocukların tedavisine yönelik çalışmalar, topluma, profesyonellere ve öğrencilere yönelik eğitim çalışmaları ve çocuk istismarı ve ihmali alanında durum saptaması ve daha etkin hizmetlerin planlanması amacıyla araştırma çalışmaları yürütmektedir.

 
ÇKM Faaliyetleri

Kurumun kuruluş amacı ihmal edilmiş ya da  fiziksel, duygusal ve cinsel istismara uğramış çocukların değerlendirilmesi, tedavilerinin yapılması ve izlemlerinin sağlanmasıdır. Buna yönelik olarak hastanenin diğer bölümleriyle- Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Anabilim Dalı, Çocuk Ruh Sağlığı ve Hastalıkları Anabilim Dalı, psikiyatri Anabilim Dalı ve Adli Tıp Anabilim Dalı- multidisipliner bir ekip çalışması yürütülmektedir. Sadece ihmal edilmiş ya da istismara uğramış çocukla mikro düzeyde çalışma değil  aynı zamanda ailelerle, gruplarla ve toplumla mezzo ve makro düzeylerde de çalışma ve farkındalık yaratma da amaçlar arasındadır. İhmal edilmiş ya da istismara uğramış çocuklara yönelik verilen hizmetler şu şekilde sıralanabilir:

  • Çocuklarla tanışma ve ilk görüşmeyi yapma;

  • Sorunu değerlendirmek, çok yönlü inceleyebilmek ve analiz edebilmek için ailelerle görüşme, aynı zamanda gerekirse çocuğun okuluyla, arkadaşlarıyla ve yakın çevresindeki diğer kişilerle ve kurumlarla iletişime geçme;

  • Soruna ilişkin bilgi toplanıp değerlendirme yapıldıktan sonra planlama aşamasına geçme. Sorunu çözmek için yapılabilecekleri belirleme, amaçları ve hedefleri oluşturma -ihmal edilmiş ya da  fiziksel, duygusal ve cinsel istismara uğramış çocukla nasıl çalışılacak, sorunu çözmek için neler yapılacak, hangi tedavi ne zaman ve nasıl uygulanacak ve kimler bu tedaviyi uygulayacaklar, aile ile nasıl bir çalışma yürütülecek, ailede de fiziksel ve psikiyatrik açıdan tedavi görmesi gereken başka kişiler var mı varsa belirlenmesi ve bunlara yönelik tedavi planı yapılması, ailenin psikososyal ve ekonomik açıdan desteğe ihtiyacı olup olmadığının incelenmesi, istismarcılara yönelik neler yapılacağının düşünülmesi ve adli sürecin başlatılıp başlatılmayacağına karar verilmesi, adli süreç varsa nasıl devam ettiğinin takip edilmesi ve buna yönelik planlar oluşturulması gibi- çok yönlü, bütün olasılıkları düşünen ve alternatifleri ele alan bir müdahale planı oluşturma;

  • Uygun müdahale planını oluşturduktan sonra uygulamaya geçme; (hastane içindeki başka bölümlerden çocuğun durumuna ilişkin konsültasyon isteme, fiziksel ve psikiyatrik tedaviye başlanması, suç duyurusunda bulunulması ve adli sürecin başlatılması, ihmal edilmiş ya da  fiziksel, duygusal ve cinsel istismara uğramış çocuklar için bakım ve sağlık tedbiri isteminde bulunma, ailelerle görüşmeler yapma,  grup çalışmaları düzenleme, ilgili kurum ve kuruluşlarla irtibata geçme iş birliği yapma, vb. )  

  • Sürece ilişkin son değerlendirme yapma; (planlandığı gibi gitmeyen ve sıkıntı oluşturan durumlar var mı değerlendirme, varsa bunlara yönelik alternatif çözümler üretme ve  yeniden planlamalar yapma)

  • Uygulamayı sonlandırma; (ihmal edilmiş ya da  fiziksel, duygusal ve cinsel istismara uğramış çocuklarla ve aileleriyle etkili ve başarılı bir çalışmanın yapıldığından emin olunması, sürecin birlikte değerlendirilmesi ve yürütülen çalışmanın bitirilmesi.)

  • İzleme ve takip.( zaman zaman ihmal edilmiş ya da  fiziksel, duygusal ve cinsel istismara uğramış çocuklarla ve aileleriyle iletişime geçilmesi, yaşadıkları olaydan sonra çocuklarıyla ve kendileriyle ilgili bilgi alınması, herhangi bir sorunlarının olup olmadığının sorulması ve varsa herhangi bir desteğe ihtiyaçları olup olmadığının belirlenmesi, adli süreçle ilgili bilgi alınması ve ailelerle irtibatın sürdürülmesi.)

Kuruluşundan bu yana istismara uğramış çocukların değerlendirme, tedavi ve izlemlerini sürdürmeye ek olarak eğitim çalışmalarına da ağırlık veren ekip hem tıp fakültesinde öğrenci ve araştırma görevlisi eğitimi yapmakta, hem de fakülte dışında eğitimlere katılmaktadır. Katıldıkları eğitim etkinlikleri arasında Türk Tabipleri Birliği’nin düzenlediği pratisyen hekimler için eğitim, Ankara Barosunun düzenlediği avukat eğitimi ve Çocuk Mahkemesi hakim ve savcılarına yönelik eğitimler, Milli Eğitim Bakanlığının psikososyal eğitim programı kapsamında rehber öğretmenlere yönelik eğitimler, Emniyet Genel Müdürlüğünce düzenlenen temel eğitim kursları kapsamında çocuk polislerine yönelik eğitimler sayılabilir. 

Bir merkez olarak çalışmanın verimi artıracağı inancıyla hedef, teknik donanım tamamlanmış olarak istismarın önlenmesine yönelik toplum ve profesyonellere yönelik eğitim çalışmalarına ağırlık vermek, duyarlılığı artırmak, konuyla ilgili araştırmalar yapmak olarak belirtilebilir.

 

background image